Cara-cara untuk Hentikan Berpeluh ketiak Berkesan

Cara-cara untuk Hentikan Berpeluh ketiak Berkesan

Berpeluh adalah cara badan kita untuk mengekalkan homeostasis, iaitu untuk menjaga kita sejuk. Walau bagaimanapun di kawasan-kawasan tertentu badan seperti ketiak, peluh tidak boleh menguap dengan mudah. Bakteria - yang sebahagiannya memecahkan peluh - mempunyai lebih banyak peluang untuk mengumpul dan membiak di kawasan ini dan di bahagian-bahagian yang seumpamanya dalam pertubuhan, menyebabkan kesan peluh pada pakaian dan bau badan anda.

Pesakit peluh berlebihan sering percaya bahawa kaedah rawatan kimia dan perubatan adalah satu-satunya cara untuk menyelesaikan masalah ini. Malah ada beberapa kaedah semula jadi yang boleh sama-sama berkesan tanpa kos yang tinggi untuk rawatan atau kesan-kesan sampingan yang tidak menyenangkan.

Berikut adalah resipi dua ubat berkesan semulajadi yang anda boleh dengan mudah disediakan di rumah:

Membuat 100 ml teh yang kuat dengan herba aromatik seperti rosemary, oregano, pudina atau ketumbar mungkin membantu anda berhenti ketiak berpeluh. Bancuh ia selama 5 minit dan mencairkan ia dengan 100 ml air disucikan. Tambahkan 3-5 titis minyak pati semula jadi pokok teh, lavender atau kayu putih untuk kesan anti-bakteria dan penyejukan.

Menggunakan baking soda boleh sangat membantu untuk membantu penyejatan pesat peluh kerana beralkali PH itu. Campurkan 1 sudu besar baking soda dengan 1 sudu besar kanji jagung dan memohon terus kepada ketiak kering anda. Anda juga boleh menambah 2-3 titis minyak pati untuk campuran untuk membuat ia ringan wangi.

Untuk menghentikan berpeluh ketiak berat cuba ubat-ubatan di rumah bersama-sama dengan minum air yang banyak, memakai pakaian kapas dan menggunakan produk kebersihan diri un-wangi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar